TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 10, 11, 17, 18 czerwca 2024 w godz. 16.30-19.45
- Szkolenie prowadzone jest w formule on-line. Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
WYKŁADOWCA
Dorota Łabuda - ekspertka z zakresu podatków, w tym szczególnie podatku VAT, praktyk z kilkudziesięcioletnim stażem w skarbowości; biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług
CEL
Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników wiedzy na temat rewolucyjnych zmian w zakresie fakturowania polegających na wdrożeniu faktury ustrukturyzowanej, czyli tzw. e-Faktury. Szkolenie obejmuje najnowsze regulacje wynikające z ustawy o obligatoryjnym KSeF.
Szkolenie podzielone jest na części bardziej teoretyczne i praktyczne. Omówione zostaną zasady funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oraz sposób nadawania i możliwej struktury uprawnień w firmie. Ta część jest wzbogacona o zasady generowania tokenów uwierzytelniających przez Aplikację Klienta udostępnioną przez Ministerstwo Finansów.
W drugiej części szkolenia omówiona zostanie szczegółowo drugi (najnowszy) wariant schemy FA(2) przedstawiającej treść e-Faktury. W tej części wykładowca omówi w szczególności, w jaki sposób firmy przeprowadzają wdrożenia KSeF. oraz wystawiają, odbierają i weryfikują e-Faktury. Zostaną przekazane praktyczne wskazówki dotyczące obiegu faktur w firmie.
Przesunięcie terminu KSeF nie powinno mieć większego wpływu na same zasady działania systemu w firmach – dotyczą jakości i wydolności oprogramowania po stronie MF oraz rozwiązań technicznych.
PROGRAM
Część I. Krajowy System e Faktur – stan prawny na 1 stycznia 2024 r. Jakie zmiany przed nami?
- Co to jest faktura ustrukturyzowana, Krajowy System e-Faktur (KSeF) oraz Platforma Elektronicznego Fakturowania. Rozwiązania wprowadzone przez Ministerstwo Finansów
- Zasady działania Krajowego Systemu e Faktur.
- Etapy wdrożenia KSeF w firmie: co należy ustalić, jak i kto powinien szykować się do zmian.
-
- audyt oprogramowania i wzoru faktury
- wypracowanie schematu obiegu dokumentów i dostosowanie rodzajów uprawnień
- w czym systemy księgowe mogą zastąpić księgową
- Jak wykorzystać system testowy?
- Podatnik VAT czynny – jak i od kiedy korzysta z KSeF?
- Podatnik VAT zwolniony – jak i od kiedy korzysta z KSeF?
- Kto może korzystać z KSeF w podmiotach gospodarczych:
-
- rodzaje uprawnień u sprzedawcy i sposoby ich pozyskania
- struktura uprawnień w JST i jednostkach powiązanych
- rodzaje uprawnień u nabywcy i sposoby ich pozyskania
- uprawnienia dla osób i podmiotów trzecich – kto w imieniu podatnika może obsługiwać system KSeF, jak nadawać uprawnienia.
- uprawnienia zawężone – jak w firmie wykorzystać ID wewnętrzne
- praca on line i off line – dla kogo?
- jak się uwierzytelniać w systemie KSef
- co to jest token, jak go uzyskać, jakie ma funkcje i jak działa.
- co to jest certyfikat autoryzacyjny – jakie zmiany zapowiada Ministerstwo Finansów
- Jakie faktury są w obiegu po 1 stycznia 2024 r. Jakie będą po wprowadzeniu obowiązkowego KSEF. Co z paragonami z NIP nabywcy, fakturami wystawianymi przez kasy rejestrujące, fakturami dla klientów indywidualnych?
Część II Omówienie schemy FA(2). Jaka jest treść e-Faktury? Czym różnią się faktura elektroniczna od ustrukturyzowanej
- Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące zasad wystawiania faktur a schema FA (2)
-
- nagłówek e-Faktury.
- dane sprzedawcy, nabywcy.
- podmiot trzeci na fakturze. Co to jest rola?
- nowe wymogi dla daty sprzedaży.
- pola obligatoryjne/opcjonalne/ fakultatywne.
- gdzie umieścić dane dodatkowe dla swoich faktur?
- Rodzaje faktur przewidzianych w schemie FA (2) – jak je wystawić?
-
- wymogi dla faktur korygujących.
- wymogi dla faktur zaliczkowych - kiedy faktura „ZAL” a kiedy „ROZ”.
- faktura uproszczona
3. Jakich praktycznych rozwiązań nie ma w KSeF ?
-
- noty korygujące;
- załączniki do faktur;
- anulowanie faktury;
- faktury pro-forma.
4. Węzły: „Rozliczenie”, „Płatność”, „Warunki Transakcji”.
5. Stopka e-Faktury.
Część III Obieg dokumentów w firmie. Kontrole biznesowe a faktura ustrukturyzowana.
- Faktura ustrukturyzowana u sprzedawcy:
-
- dokumentacja obrotu profesjonalnego i indywidualnego, nowy obieg dokumentów
- faktura wystawiona do paragonu
- faktura dla kontrahenta zagranicznego
- data wystawienia faktury ustrukturyzowanej a pole P 1 schemy FA (2)
- data wysyłki dokumentu do KSeF a stosowany kurs dla faktury
- zasady wystawiania i wysyłania faktur i korygujących faktur ustrukturyzowanych: reguły i wyjątki, kontrole biznesowe przy fakturach
- obowiązek oznaczenia faktury ustrukturyzowanej kodem QR umożliwiającym dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur – kiedy?
- awaria systemu – jak się zachować
- faktura korygująca a zasady korekty podatku należnego – co nas czeka po zmianach.
- likwidacja duplikatów ?
- Faktura ustrukturyzowana u nabywcy – jak zorganizować obieg dokumentów; czy faktury na zakup przysporzą dużo więcej pracy?
-
- nowy obieg dokumentów – faktura widoczna tylko dla niektórych księgowych
- faktura od kontrahenta zagranicznego – co dalej?
- data otrzymania faktury ustrukturyzowanej i faktury korygującej, kontrole biznesowe przy fakturach zakupu,
- awaria systemu – jak się zachować
- faktura korygująca a zasady korekty podatku naliczonego – co nas czeka po zmianach.
- likwidacja duplikatów ?
- faktura VAT RR po zmianie przepisów.
- nowe wymogi przy wykonywaniu komunikatów przelewu i przelewów bankowych (nr KSeF).
- Proponowana nowelizacja zasad prowadzenia i raportowania JPK_V7 – nowe pozycje
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych oraz pozostałej dokumentacji podatkowej.
- Zmiany na białej liście – informacja o obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
- Korzyści i zagrożenia przy stosowaniu e-Faktur. Zwrot w terminie 40 dni podstawowym terminem zwrotu.
- Kary pieniężne za błędy w KSeF: jakie, dla kogo, od kiedy.
Część IV Kolejne nowelizacje przepisów planowane i dokonane przez Ministra Finansów. Czy będą miały wpływ na wdrażanie KSeF
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
- komputer lub urządzenie mobilne ( telefon, tablet ) z głośnikiem oraz dostęp do Internetu. Dla zapewnienia sprawnego przebiegu zajęć, zalecamy korzystać z najaktualniejszych wersji przeglądarki Chrome, Safari, Firefox, Opera lub Edge.
OPŁATA
- 800,00 zł/ osoby dla członków wspierających Oddziału Okręgowego w Bielsku-Białej SKwP, posiadających opłaconą składkę
- 880,00 zł/ osoby dla pozostałych podmiotów gospodarczych i osób fizycznych
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu zajęć, które zostanie wysłane pocztą elektroniczną na adres podany w formularzu zgłoszenia.
INFORMACJE DODATKOWE
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie formularza zgłoszenia (poniżej „zapisz się”) oraz dokonanie wpłaty na nasze konto:
Beskidzki Bank Spółdzielczy 13 8111 0009 2001 0031 4312 0001
do dnia roboczego poprzedzającego zajęcia.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania zajęć z przyczyn od siebie niezależnych, jak np. w przypadku, gdy do dnia poprzedzającego realizację należność ureguluje zbyt mała ilość osób. Informacja o ewentualnym odwołaniu zajęć zostanie wysłana drogą mailową.
Odstąpienie od zajęć musi nastąpić bezwzględnie w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty mailowej) najpóźniej do godz. 12:00 przedostatniego dnia roboczego poprzedzającego zajęcia. Odstąpienie w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów zajęć przez zgłaszającego w wysokości 100%. Nieuczestniczenie w zajęciach nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności..
Liczba miejsc jest ograniczona i decyduje kolejność zgłoszeń.